Plus Tahfiz UiTM

Bismillah,
Seriusla UiTM ada kos tahfiz ?
For your information tahfiz dekat sini bukannye sebuah kos atau fakulti tapi sebagai sebuah kokurikulum . Maksudnya nanti orang kawad, kita just rilek rilek ja dok dalam bilik HSHSHHS.
okay mai sini nak cerita berdasarkan pengalaman aku ambik plus tahfiz ni .
Plus tahfiz ni bagi aku satu platform yang baik la untuk lepasan tahfiz macam aku yang nak sambung ke arah akademik. Maksud aku, kita belajaq kos kita disamping tu kita boleh ulang balik apa yang kita dah hafal.

Sebelum tu, kalau dekat Uni aku syarat nak masuk PT ni kena hafaz 10 juz min. bukan apa,, dia letak syarat macam ni supaya tak berat sangat bagi orang yang baru nak start.
Tak susah ke ? tambah tambah kos macam aku?
Ermm ikut orang la kan .. kalau macam kos aku ni takdakla busy mana sangat walaupun ramai cakap susah tapi sebenaqnya takdakla susah mana sangat pun.Susah ka dak ? tak susah pun, waktu belajaq kita fokus belajaq, time tahfiz kita fokus tahfiz. Ouh yaa
dekat kampus aku tahfiz ni tak berjadual macam kampus lain. so kami boleh ja macam nak hantaq tasmik( page yang dah hafal) bila bila ja.. asalkan waktu pejabat la dan waktu tu pentasmik pun free.

Apa yang best ?

First, kau akan dijamin kolej maksudnya kau tak payah susah susah kumpul kupon or pergi event apa apa semata nak duduk kolej.
Second, ada masa dengan Quran. Untuk orang macam aku yang liat ni aku galakkan sangat untuk join PT ni. sekurang kurangnya kau ada masa untuk murajaah balik apa yang kau dah hafal.
Third, untuk sapa sapa yang dah khatam even dekat sekolah pun,, nanti habis diploma kau akan dapat Sijil Tahfiz Malaysia(STM). uishh bangga mak ayah kau !

Tips :
1) letak target
Target untuk sem ni kau nak habis berapa juz. Sebelum habis diploma kau nak khatam berapa kali. Tak silap aku satu sem target PT dalam 5 juz macamtu.
2) Susun masa
Untuk student dipl macam aku ni, aku tau mesti banyak sangat masa yang terluang tambah tambah awal sem fuhhh dengan kelas cancelnya lagi. So time 0 ni la kau manfaatkan dengan cari modal nak tasmik. bukan apa sebab takut hujung sem kita tak sempat nak jumpak pentasmik sebab penuh dengan assignment pastu nak finalnya lagi hmmm.
3) Rajin dan motivate diri
Cuba bayang kau dah ada tips 1&2 tapi yang ke3 takdak. memang tak jadi apa ler nakk..
Kalau kau tahu tempat pentasmik tu jauh, aku cadangkan kau kumpul banyak banyak baru tasmik, tapi kalau jenis aku takleh nak kumpul modal aku akan pi hari hari (takdak la hari hari pun). Dan kalau rasa cam malaih nak murajaah tu,, takdak sapa yang boleh motivate diri hang kecuali hang sendiri. Kalau ada yang motivate pun, ia takkan bergerak melainkan kita yang betui btui dengaq dan ambik pastu motivate diri kita .

tu je kot setakat ni nanti kalau ada apa apa aku nak cerita pasal PT ni nanti aku buat post lagi :))
THANKS !

Comments

  1. Hebatnya mashaallah idila ni djdhdj

    ReplyDelete
  2. Saya nak cakap idola senanye

    ReplyDelete
  3. bagussssnyaaa,rasa nakkk nangisss baca entryyy ni.setelah berbulan-bulan.tanya orang beribu-ribuu akhirnyaaaa jumpa juga maklumattt pasal plustahfiz uitmmm ni.lagi mahal,baca pengalamn org join programm ni.terimaa kasihh banyak2.Moga ALLAH permudahkannn segala urusann andaa.

    ReplyDelete
  4. shareee la banyak2 lagi pasal plustahfizz ni.kebanyakan student uitm,bila saya tanya diorg pasal plustahfiz mesti diorg cakap tak tahu😭.akak uitm mana?ambil course apa?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Diploma Sains Komputer